Vakken

In de schoolgids staan de lessentabellen en is meer informatie te lezen over de verschillende vakken. Hieronder zijn er een paar uitgelicht.

Les in kunst en CKV

a

Voor elke leerling is er de keuze om een kunstvak in het examenpakket op te nemen: muziek of beeldende vorming. Het vak heeft een praktisch en een algemeen theoretisch gedeelte met kunstbeschouwing en kunst- en cultuurgeschiedenis.

Culturele Kunstzinnige Vorming (CKV) is de algemene variant. Dit vak wordt door alle leerlingen van havo en vwo gevolgd. In de onderbouw is het vak CKV-junior geen apart vak maar geïntegreerd in projecten. Voor gymnasiumleerlingen is de (klassieke) culturele vorming geïntegreerd in de lessen latijn en Grieks.

Bij CKV bezoeken de leerlingen een groot aantal culturele activiteiten in Haarlem en daar buiten (theatervoorstellingen, concerten, exposities, dansvoorstellingen, films, etc.). Daarvan doen de leerlingen verslag met behulp van kunstwijzers. De kunstmentoren en CKV-docenten begeleiden de leerlingen bij hun keuzes en bij de verslaggeving. Een belangrijk onderdeel is de CKV-module. Deze kiezen de leerlingen in klas 4 en/of 5. De leerlingen kunnen kiezen uit verschillende kunstvormen als beeldhouwen, mode, grafisch ontwerp, een videofilm maken, een filmanimatie maken, fotograferen en het bewerken van foto's. De resultaten worden getoond op de CKV-en muziekpresentatie momenten.

Literatuur

Boeken lezen hoorde altijd al bij school, maar hoe organiseer je het aanbod van literatuur zo, dat het een ereplaats krijgt in het schoolleven van de leerlingen? Hoe maak je het een alomvattend levensvak, dat leerlingen niet alleen iets bijbrengt over de verhalen die auteurs hebben opgeschreven, maar ook over de wereld, andere culturen, filosofische denkbeelden en vooral: zichzelf, het meest boeiende onderwerp voor een tiener? Leeftijdgenoten, die zijn ook interessant. Praten met klasgenoten, over boeken waarin herkenbare of verontrustende dingen staan. Dat raakt aan het wezen van de mens.

Ons nieuwe vak Literatuur is een apart vak waarin literatuur in vertaling gelezen mag worden, waardoor we kunnen uitbreiden naar Japanse en Spaanstalige boeken. Hoe mooi is het om voor de leerlingen een totaalvak te maken, waarin ook links gelegd worden met kunst, met geschiedenis en met ckv? Aansprekende opdrachten moeten de leerlingen actief houden, praten over de boeken scherpt de geest; het gesprek over literatuur leidt tot productieve uitwisseling van ideeën en zienswijzen.

a

Muziek

a

In de onderbouw volgen alle leerlingen muziekles. In de tweede helft van leerjaar 3 wordt een aparte klas gevormd met leerlingen die muziek als examenvak willen kiezen. Zo maken ze kennis met het examenprogramma.

Het examenvak muziek begint in 4 havo en 4 vwo. Het bestaat uit meerdere onderdelen:

  • veel met elkaar muziek maken, in verschillende samenstellingen (van duo tot ensemble, van popgroep tot strijkkwartet) en verschillende stijlen (van Renaissance tot Reggae en verder)
  • kennis over de muziekgeschiedenis (van Middeleeuwen tot Hiphop en verder)
  • muziekleer
  • solfège (gehoortraining).

Rekenen

Op het ECL wordt vanaf het schooljaar 2023-2024 een semester rekenen gegeven aan de klassen 1, 2 en 3. Het is van belang dat een leerling beschikt over voldoende rekenvaardigheden, zodat deze goed kan meekomen bij de vakken wiskunde, science (natuurkunde/scheikunde) en economie. Leerlingen die bepaalde rekenvaardigheden onvoldoende beheersen, moeten worden ondersteund.

Het rekenprogramma bestaat voor de klassen 1 en 2 uit de onderwerpen: Hoofdrekenen, Verhoudingen & Procenten en Meten & Meetkunde. Voor klas 3 komen de onderwerpen Hoofdrekenen, Verhoudingen & Procenten en Rekenen met tijd aan bod.

Elk onderwerp bestaat uit zes lessen. In de eerste les wordt uitleg gegeven over de vaardigheden die worden getoetst. De leerling heeft in deze les ook de ruimte om te oefenen en vragen te stellen. In de tweede les volgt een instaptoets. Leerlingen die een voldoende halen voor deze instaptoets, krijgen een vrijstelling* voor de overige vier lessen van dit onderwerp. Let op: voor een voldoende geldt dat minstens 70% van de vragen goed zijn beantwoord. Bij het scoren van een onvoldoende, volgt de leerling het ondersteuningsprogramma. Deze bestaat uit twee of drie lessen waarin de toets wordt besproken en de vaardigheden worden geoefend. Het onderwerp wordt afgesloten met een herkansingstoets in de zesde les.

*Het is de bedoeling dat je in de vrijgestelde rekenuren zelfstandig werkt in de mediatheek of in de kantine.

Het vak rekenen maakt gebruik van het programma Learnbeat. Hierop maken de leerlingen hun toetsen en oefeningen. Het cijfer weegt niet mee op het rapport.

Voor algemene vragen over het rekenonderwijs kunt u mailen naar rekenen@ecl.nl (Patrick van der Knijff).

Science en NLT

a

In de brugklas starten de leerlingen met drie exacte vakken: wiskunde, biologie en science. Het vak science wordt in klas 3 gesplitst in de vakken natuurkunde en scheikunde.

In de bovenbouw is het profielvak NLT (natuur, leven en techniek) een combinatievak van voornamelijk bètamodules.

Sport/lichamelijke opvoeding

Naast cultuur en bèta, neemt sport ook een belangrijke plaats in op het ECL. Op ECL-Kade zijn twee gymzalen en we sporten op de velden van voetbalclub Alliance. Er worden ook lessen gegeven op de ijsbaan, in het zwembad, bij de klimmuur en sportschool Kenamju. Verder doen we mee aan landelijke en interscolaire toernooien en organiseren we voor elk leerjaar een binnen- en een buitensportdag.

Voor brugklassers zijn er elk jaar zomersportclinics op het Zandvoortse strand. In de bovenbouw kiezen de leerlingen zelf sportonderdelen (SOK-lessen). Ze kunnen bijvoorbeeld kiezen uit suppen, Aikido en yoga. Op deze manier maken leerlingen kennis met verschillende sporten. Elke leerling volgt acht tot twaalf blokken en elk blok bestaat uit vier lessen.

Leerlingen uit de bovenbouw organiseren en begeleiden de sportdagen van de onderbouwleerlingen. Omdat het vak lichamelijke opvoeding ook gaat over samenwerken, omgaan met winnen of verliezen en hulpvaardigheid komt het vak terug bij diverse projectonderdelen tijdens de TOP-dagen.

a