Gezondheid, loopbaanontwikkeling en excursie klas 3

zondag 23 maart 2025

De eerste TOP-week staat in het teken van gezondheid. Hoe gezond zijn de leerlingen? Er is een theatergezelschap dat een stuk speelt over veilige seks.

In week twee zijn de leerlingen bezig met hun loopbaanontwikkeling. Ze houden interviews met bovenbouwleerlingen en spelen rollenspellen.

TOP-week 2 staat voor klas 3vwo in het teken van Loopbaan, oriëntatie en begeleiding. De leerlingen zijn al het hele jaar bezig met hun profielkeuze en bij deze TOP-week wordt hier dieper op ingegaan. De leerlingen gaan naar het Boerhaave museum en Naturalis in Leiden. Hierbij krijgen ze workshops waarbij kunst wordt gelinkt aan de profielkeuze. Zo krijgen ze in het Boerhaave museum een workshop over wiskunde a, b en c en daarna een rondleiding door het museum met dit onderwerp als basis.

a

Museum Boerhave

a

Naturalis

.

In TOP-week drie gaan de leerlingen van 3havo op 'gezonde leefstijl' met als pijlers body, mind en awareness. Deze drie dagen volgen de leerlingen een afwisselend programma binnen en buiten de school en gaan ze over dit onderwerp veel leren, ervaren en reflecteren. Zo gaan ze aan de slag met humoristische kunst en waarom dit goed is voor de gezondheid.

a

Voorbeelden modeontwerp van Bas Kosters om als inspiratie te dienen voor het project Lachen is gezond

a

Producten die Leerlingen in samenwerking hebben gemaakt bij het project Lachen is gezond.

.

Bij Inside Out leren ze elkaar op een bijzondere manier beter kennen aan de hand van stellingen. Er wordt moleculair gekookt waarbij wetenschap verbonden wordt met het bereiden van gerechten. Ze gaan praktisch aan de slag met voeding met als doel bewustwording. Er wordt onderzoek gedaan naar suikergehalte in frisdranken.

a

“Moleculair koken” bij het project Inside Out

In TOP-week 3 volgen de leerlingen van 3 vwo een stage. Deze stage heeft een maatschappelijke insteek of is gelinkt aan de profielkeuze en hun studiekeuze. Ze gaan zelf opzoek naar de stage en gaan hier drie dagen lang meelopen. Het gaat erom te leren, iets te doen voor een ander, al te weten hoe het is om volle dagen te werken en hier niets (qua geld of beloning) voor terug te krijgen. De leerlingen interviewen iemand op de stageplek, maken beeldmateriaal en leveren uiteindelijk een video in die een indruk weergeeft van de stage die zij gelopen hebben.

In TOP-week 4 gaan de leerlingen op een meerdaagse excursie. Deze excursie wordt elk jaar weer opnieuw georganiseerd en wordt er gekeken naar een afwisselend programma.

Dit jaar gaan de leerlingen naar Nijmegen en Arnhem, waarbij ze wederom hun grenzen verleggen bij sportieve buitenactiviteiten, gaan ze een speurtocht lopen door Nijmegen en bezoeken ze Oriëntalis, we sluiten de week af met een bezoek aan Duinrell.

a