Ikzelf en de wereld, klas 2

zondag 23 maart 2025
a

De leerlingen in klas 2 worden verder uitgedaagd om over zichzelf en de wereld na te denken tijdens de TOP-weken.  


In de eerste TOP-week gaan de leerlingen aan de slag met het onderwerp 'de groep en ik'.

In de tweede TOP-week kijken de leerlingen naar de toekomst en zetten zij zich in voor een goed doel. De leerlingen solliciteren allemaal naar een functie, zoals voorzitter, HR-medewerker, catering etc. In deze functie gaan de leerlingen samen een kerstfair organiseren waarbij geld opgehaald wordt voor het goede doel.

De leerlingen volgen allemaal verschillende creatieve workshops tijdens de wereldcultuurdag. Hetgeen bij deze dag gemaakt en geleerd wordt, wordt tijdens de kerstfair verkocht, tentoongesteld of voorgedragen.

a
a

In de derde TOP-week zijn de leerlingen bezig met de politiek van Haarlem en proberen heer ook maatschappelijke punten in te verwerken. Leerlingen gaan onderzoek doen in verschillende wijken in Haarlem waarbij gekeken wordt naar duurzaamheid, kunst en cultuur, bereikbaarheid etc. Aan de hand van deze informatie gaan leerlingen zelf nadenken welke punten belangrijk zijn, wat ze hebben gezien in de wijken dat goed gaat en wat niet, gaan zij zelf de ideale wijk ontwerpen en nemen hierbij alle verschillende mensen in de maatschappij in acht. Ze maken een concept, schrijven een formele brief met hun bevindingen en ideeën. Vervolgens wordt er een maquette gemaakt waarbij de leerlingen in groepen de ideale wijk bouwen.

De vierde TOP-week staat in het teken van de Haarlemse cultuur, natuur en sport. Leerlingen gaan naar het Verwey museum, gaan met een boswachter de natuur in en naar de Koepel voor een rondleiding over vrijheid. Daarnaast gaan de leerlingen op de fiets naar het klimpark.

a

Het Verweymuseum

a

Vrijheid in de Koepel

.