Elkaar leren kennen, samenwerken en leren leren , klas 1

Mode ontwerpen als klederdracht bij de zelfbedachte eilanden
In de brugklas ligt de nadruk op elkaar leren kennen, samenwerken, leren leren enz. Het jaar begint met het succesvolle project 'Eiland'. De klas moet zelf een eiland bedenken en ontwerpen. Wat is de naam? Welk klimaat heeft het? Welke taal spreken de mensen? Hoe ziet de mode eruit? Aan het eind van de week wordt het eiland gepresenteerd aan de ouders. De maquette wordt getoond, het volkslied wordt gezongen en er is een modeshow.
Het tweede project heet 'Reflectie'. Hier worden de leerlingen geconfronteerd met zichzelf en bedenken ze hoe hun leven eruit zal zien tijdens een schoolreünie in 2030. Deze reünie wordt ook echt gehouden. De leerlingen bedenken hoe ze eruitzien, hoe hun gezin is opgebouwd, enzovoort.

Leerlingen maakten als verwerkingsopdracht een spiegel waarop ze hun eigen ervaringen konden vormgeven.

De derde TOP-week staat in het teken van 'meningen'. De leerlingen vormen politieke partijen en maken standpunten en een begroting die ze aan de ouders presenteren. Ze brengen een bezoek aan de Tweede Kamer om te zien hoe het er in het echt aan toegaat. Ook volgen ze lessen bij Prodemos over de democratie en sluiten de dag af met een echt debat in een nagebouwde Tweede Kamer.
Tijdens dit project leren de leerlingen hun mening te formuleren en te delen met anderen. Er wordt geleerd hoe je imago invloed heeft op je boodschap. Ze krijgen voorlichting van ProDemos in de hal van de tweede kamer over onze democratie. Ook spelen ze een interactief spel in Den Haag dat ze leidt langs belangrijke plekken van Nederlandse politiek. Aan het eind van de dag discussiëren de politici in de dop over ethische kwesties in een nagebouwde Tweede Kamer.
In TOP-week vier gaan de leerlingen op kamp. De doelen zijn samenwerking en groepsvorming. Ze verblijven in de prehistorie en gaan op zeilkamp in Friesland.
