Inhaalreis Praag!

maandag 28 november 2022
a

Gelukkig, we konden dit jaar onze vleugels weer uitslaan naar het buitenland. De reis die in 5v niet was doorgegaan, vond alsnog plaats. Eén van de buitenlandbestemmingen was Praag. Met een groep van 38 leerlingen en vier begeleiders vertrokken we per bus naar deze sprookjesachtige stad. Meteen na aankomst gingen we de stad in om te eten en een wandeling over de Karelsbrug te maken. We waren in Praag!

De dinsdag bestond uit een bezoek aan het voormalig concentratiekamp en getto Theresienstadt. De groep was zeer onder de indruk van de verhalen van de gids, van het gevoel om op dezelfde plaats te zijn als de gevangenen van vroeger en van de kindertekeningen en foto's in het museum.

a

Om onszelf wat ruimte te geven voor het verwerken van de ervaringen van de ochtend, bestond het middagprogramma uit een wandeling in Boheems Zwitserland, nog een uur verder ten Noorden van Praag. Het gebied was heuvelachtig en het woord 'hoogtevrees' is opvallend vaak gevallen. Toch heeft iedereen de klim naar het uitkijkpunt gemaakt.

Terug in de stad volgden we na het eten een verhalenverteller door de stad. Onze leerlingen hebben zelf ook allemaal een Praagse legende gekregen om ter plaatse aan de groep te vertellen. Wij waren als begeleiders zeer tevreden over de manier waarop deze opdracht is vervuld. De professionele verhalenverteller kan Nederlandstalige concurrentie vrezen!

a

Op de woensdag begonnen we met een stadswandeling met onze leerlingen als gids. De toren van de astronomische klok ging we op. Daarboven was het genieten van het heldere weer en het geweldige uitzicht over de oranje daken van Praag.

Na de lunch ontmoetten we elkaar weer in de Joodse wijk, waar een Nederlandstalige gids op ons wachtte. Zij vertelde over de eeuwenoude geschiedenis van deze wijk. Soms namen onze eigen leerlingen even het woord om hun voorbereide legende te vertellen. De synagoge met namen van vermoorde joden in de Tweede Wereldoorlog was overweldigend.

a

De rest van de middag was vrij, al moest iedereen op tijd terug zijn om zich mooi aan te kleden voor het Nationaal Theater. Daar zagen we de dansvoorstelling BPM. We genoten van het chique uitje waar zelfs de kranen bij de WC mooi waren aldus de leerlingen. De voorstelling zelf was ook geweldig.

Op donderdag begonnen we met de beklimming van de Petrinheuvel. Boven aangekomen bezochten we het doolhof met de lachspiegels. Op deze heuvel staat ook de kleine versie van de Eiffeltoren en ook de 299 treden die deze toren telde, wilden de meesten van ons wel op.

a

Ruim voor 12.00 uur stonden we op het plein voor de Praagse Burcht, waar we konden uitkijken over de stad en konden luisteren naar drie leerlingen die ons de plaatselijke wijsheden over deze plaats vertelden. Na de wisseling van de wacht konden we zelf de burcht in, waarna we bijgepraat werden over de kerk.

De rest van de middag kon iedereen zelf de stad verkennen. Het volgende meetingpoint was de kade aan de Moldau. We dineerden op een boot tijdens een avondvaart over de pittoreske rivier.

Daarmee was de dag nog niet ten einde. Velen hadden uitgekeken naar het bezoek aan 'de grootste club van centraal Europa'. Het was er al snel druk en gezellig. Ook al hadden we de nacht lang door willen dansen, onze buschauffeur René wachtte ons alweer op om ons naar onze warme bedjes te brengen.

a

Op vrijdag konden we een uurtje langer uitslapen. De ochtend bestond uit een keuzeprogramma. De groep had zich mooi evenwichtig verdeeld over het museum over Warhol, Mucha en Dalí, het museum van de optische illusie en de grote Banksy-tentoonstelling.

Daarna nog een paar uurtjes vrije tijd en na het eten de bus weer in, om soepeltjes naar huis te rijden.

Wij waren als begeleiders heel gelukkig met de fantastische en geïnteresseerde groep! En de gesuikerde bananen voor onze leerling die de taak op zich heeft genomen steeds uit te zoeken welke tram of metro we moesten nemen, waren absoluut verdiend. Gelukkig gaat het nu weer goed met onze collega Martijn Waller, die onverwacht niet meekon. Veel dank aan hem voor de organisatie van deze reis!