Sectie wiskunde, verslag van een brugklasdocent

donderdag 14 januari 2021
a

Escaperoom(element) in de klas
"Om de wiskundelessen een keertje anders te beginnen, maak ik wel eens gebruik van escaperoom elementen. Dit kan al door het antwoord van een oefenopgave in te stellen als code voor een slotje, maar het kan ook in combinatie met een puzzel of code.

In het voorbeeld dat hieronder te zien is krijgen de leerlingen (per groepje van 4) een enveloppe en een kistje met cijferslot. In de enveloppe zitten allemaal losse stukjes papier, waarvan ze al redelijk snel inzien dat dit een soort legpuzzel is. Als ze legpuzzel afhebben komt er een raadsel tevoorschijn waarmee ze de code kunnen vinden.

Opbrengst
De leerlingen zijn, naast het rekenen met de rekenvolgorde, de gehele opdracht bezig met probleemoplossend denken. Ze krijgen geen instructie (behalve dat ze voorzichtig met het materiaal om moeten gaan) en moeten zelf bedenken wat de bedoeling is. Vooral bij het laatste onderdeel, het ontcijferen van de drie tekens is hun creativiteit nodig, dit hebben ze namelijk nog nooit eerder gezien. Overigens zijn de groepjes die hardop denken en naar elkaar luisteren vaak het snelst."

Ook organiseert de sectie wiskunde geregeld een 'wiskundewandeling' in verschillende jaarlagen. Daarbij meten leerlingen o.a. de wielen van hun fietsen op, bedenken hoeveel combinaties mogelijk zijn met de cijfers van het alarm van de school, en rekenen uit hoelang een brandslang met zijn om de hele bovenverdieping te kunnen blussen.