De corona-kronieken
Elk jaar schrijven de 3vwo-klassen die Nederlands van Elsbeth Visser krijgen, een verhaal. Het project is ooit gestart na de aanslagen in Parijs. De urgentie was meteen daar. Leerlingen betrekken bij de actualiteit en woorden laten geven aan hun beleving daarvan. Een mooie kapstok om een schrijfproject aan op te hangen. Elk jaar blijkt er wel weer een gebeurtenis te zijn die een belangrijke inspiratiebron kan zijn voor een goed verhaal. Tijdens het project leren leerlingen over ingrediënten van creatief schrijven zoals urgentie, storytelling, geloofwaardigheid, het creëren van personages, het schrijven van dialogen. Dit doen ze door de stappen van het schrijfproject te volgen, op onderzoek uit te gaan en door uit te wisselen en elkaar feedback te geven. Doel van de lessen is een verhaal kunnen schrijven, zich kunnen documenteren, weten wat het nieuws is en elkaar feedback geven en die kunnen ontvangen.
Hierbij een voorpublicatie van onze Corona-kronieken:
Dit jaar was het schrijfproject wel heel speciaal. Het zijn normaal de leukste, gezelligste en meest inspirerende lessen, ook voor de docent, maar nu moest het allemaal thuis gedaan worden en de begeleiding ging op afstand. Dat was een pittige uitdaging. Daar waar veel gemopperd is over jongelui, zag ik er niet zoveel reden voor. Er is juist hard gewerkt en al zullen er wat meer spelfouten in de verhalen zitten dan normaal en al zullen sommigen het onderwijs vanuit bed hebben gevolgd, er zijn -zeker weten- ook unieke lessen geleerd die in een lokaal niet aan de orde waren geweest. Wat te denken van zelfdiscipline, dealen met eenzaamheid, het zelf zoeken naar een extra lezer, besluiten of je doorgaat of toch een ander pad kiest, kortom levenslessen die niet alleen voor een schrijver belangrijk zijn? Dat hebben jullie toch maar mooi gedaan. Daar ben ik enorm trots op. Meneer Rutte had in zijn persco's best eens wat eerder aandacht voor de scholieren mogen hebben en zijn waardering voor jullie inzet mogen uitspreken. Daarom hier nog maar eens: een geweldige prestatie die onze leerlingen hebben neergezet. Zoals er een verwoordde: "Mevrouw, ik wist niet dat school zo leuk was."
De opdracht was:
- Schrijf een autobiografische fictietekst naar aanleiding van een actualiteit van dit moment.
- Je baseert je aantoonbaar op het nieuws (documentatie).
- Je schrijft volgens de stappen die je in deze cursus worden aangeboden.