Projectatelier glas-in-lood
Dit jaar heb ik weer verschillende 'projectateliers' mogen geven. Dit zijn lessenseries die naast de reguliere lessen worden gegeven en een meer creatieve insteek hebben. Leerlingen kunnen zelf hun voorkeur aangeven en zich inschrijven. Of ze wórden ingeschreven, want ja, hoe leuk je het ook maakt, het blijft school ¯\_(ツ)_/¯.
Het is dan ook tof om te zien dat na de start van de eerste les leerlingen die al zuchtend binnenkwamen ("meneer, ik kwam alleen even langs om aan te geven dat ik ben blijven zitten en dit vak vorig jaar dus al heb afgerond") tot hun eigen verbazing er best plezier in beginnen te krijgen. En, daar moet ik eerlijk in zijn, tot mijn verbazing ook echt iets leuks weten te ontwerpen en te maken.
Ik geloof oprecht dat leerlingen enorme potentie hebben, en dat probeer je als docent natuurlijk te stimuleren. Dat die potentie nog niet helemaal tot uiting komt bij de gemiddelde puber, op de middelbare school, tijdens een 8e uur op een donderdagmiddag, vind ik niet echt een probleem. Als we iets leren en samen op een leuke en beschaafde manier de tijd doorkomen ben ik al dik tevreden. Dat kost alle betrokken partijen vaak al moeite genoeg😉.
Dat gezegd hebbende, opmerkingen als "dit is eigenlijk best leuk", en de trotse wijze waarop leerlingen hun werkstukken laten zien maken het onderwijs wel echt waardevol.
Al is het soms ook best lastig om te zien hoe kritisch leerlingen kunnen zijn op hun eigen werk. Dat herken ik zelf ook wel. Soms bekruipt de gedachte me of we niet stiekem bang zijn om iets mooi te vinden waar we tijd en moeite in hebben gestoken.
Er ligt iets voor je waar je trots op bent, maar dat je tegelijk ook confronteert met het feit dat je tekortschiet. Want ja, het is niet perfect. Wat zegt het over je smaak wanneer je iets mooi vindt dat niet perfect is? Wat zegt het over jou wanneer je trots bent op iets dat je tegelijk ook confronteert met je eigen tekortschieten? Ik vind het best logisch wanneer je er dan voor kiest om je te vergissen. "Ik zal het wel mis hebben, want hoe kan ik iets mooi vinden dat niet mooi is?"
Ik vind het logisch.
Onjuist, oneerlijk, onrechtvaardig en onervaren, dat ook.
Maar wel logisch.
Willem Overes